Contact

Max Söpper
M.Sc.
Institute of Flight System Dynamics
Technische Universität München
Boltzmannstr. 15
85748 Garching bei München
Germany
Room:MW3601 (floor plan)
Phone:+49 89 289 16556
Fax:+49 89 289 16058
E-mail:max.soepper@tum.de

Research Interests

  • Fligth Dynamics of eVTOLs
  • Modeling and Simulation

Teaching

  • Einführung in die Flugsystemdynamik und Flugregelung
  • UAV Lab

Publications

[6] J. Zhang, M. Söpper and F. Holzapfel, "Attainable Moment Set Optimization to Support Configuration Design: A Required Moment Set Based Approach", MDPI Applied Sciences, vol. 11, no. 8, 2021.
[5] M. Wang, J. Diepolder, S. Zhang, M. Söpper, F. Holzapfel, "Trajectory optimization-based maneuverability assessment of eVTOL aircraft", Aerospace Science and Technology, vol. 117, 2021.
[4] M. Söpper, J. Zhang, N. Bähr, F. Holzapfel, "Required Moment Sets: Enhanced Controllability Analysis for Nonlinear Aircraft Models", MDPI Applied Sciences, vol. 11, no. 8, 2021. [doi]
[3] N. Bähr, M. Söpper and F. Holzapfel, "Stochastic Lookup Tables - A Method for the Integration of Parametric Uncertainties in Non-Linear Simulation Models", in AIAA SciTech 2021 Forum. [doi]
[2] M. Söpper, "Model Filtering for an INDI Controlled UAV", Thesis, Technische Universität München, Garching, 2018.
[1] M. Söpper, "Optimalsteuerung von SIMULINK Modellen unter Verwendung von Gradienten aus der Complex Step Methode", Thesis, Technische Universität München, Garching, 2017.

Supervised Student Work

[10] C. Mühlbach, "Development of a Framework of Attainable Moment Set Optimization for eVTOLs​", Thesis, Technische Universität München, Garching, 2021.
[9] S. Ma, "Control Set Based Configuration Optimization of a Distributed Electric Propulsion Aircraft​", Thesis, Technische Universität München, Garching, 2021.
[8] H. Gartner, "Development of a Tool for Mission-Based Design and Optimization of an eVTOL UAV", Thesis, Technische Universität München, Garching, 2021.
[7] J. Schüürmann, "Automatic Evaluation of Basic Flight Dynamic Parameters from Non-Linear Simulation Models", Thesis, Technische Universität München, Garching, 2020.
[6] T. Briem, "Schätzung von Winkelbeschleunigungen und Strukturmoden mittels Verteilter Inertialer Messeinheiten", Thesis, Technische Universität München, Garching, 2020.
[5] L. Debschütz, "Generic Real-Time Capable Structure Dynamics Modeling and Loads Postprocessing for Transition UAV​", Thesis, Technische Universität München, Garching, 2019​.
[4] C. Mühlbach, "Entwicklung einer generischen graphischen Trimm-Umgebung in Simulink/Matlab​", Thesis, Technische Universität München, Garching, 2019.
[3] D. Heimsch, "Entwicklung eines Tools zur Flugdynamikanalyse anhand Linearer Modelle", Thesis, Technische Universität München, Garching, 2019.
[2] S. Ellmaier, "Real-Time Capable Modeling of Landing Gear Ground Contact for UAV​", Thesis, Technische Universität München, Garching, 2019.
[1] V. Sittel, "Simulation und Bewertung der Einsetzbarkeit eines steuerbaren Fangkorbes zur Kopplung zweier Luftfahrzeuge unter verschiedenen Randbedingungen", Thesis, Technische Universität München, Garching, 2018.